søndag 21. september 2008

KOSTHOLD

Jeg har vel bestandig spist bra mat året rundt og har derfor ikke lagt på meg noe særlig fett. I de tidlige treningsårene var jeg ekstremt påpasselig med hva jeg spiste. Jeg husker bestemor som syntes jeg ikke var kraftig nok, så når jeg fikk melk så hadde hun fløte oppi H-melka. Det hadde hun nok ikke behøvd å gjøre idag, hehe.
Har alltid vært glad i kaker og desserter, men da jeg var yngre var det nei og atter nei-mat. Jeg tenker nå på hvor mye godt jeg egentlig gikk glipp av i matveien. Ettersom jeg har blitt eldre og fått et mer avslappet forhold til ting så spiser jeg nå det jeg har lyst på.
I konkurranse sammenheng så må en være disiplinert med kosten. Jeg har begynt dietten ca 2mnd før konkurranse med å kutte ned på kaloriene. Har spist 5-6 måltider hver dag og dietten har hovedsaklig bestått av torsk, tunfisk, ris.

Jeg tar med kostholdsoppsettene som jeg fulgte i tiden før NM i 2004.
Jeg begynte dietten ca to og en halv måned før konkurransen ved å kutte inntak av fett i maten. Kuttet ned sukkerinntaket fra drikker etc, og allerede da merket jeg vektreduksjon. Som sagt så spiser jeg 5-6 måltider og har høy forbrenning. Muskelmassen bidrar jo også mye til at metabolismen er høy.
Jeg satte opp skjema over inntaket da jeg var kommet ned i 2230 kcal/dag.
Frokost: Havregryn 80 gram gir 292 kcal
Wey protein 30gram gir 120 kcal

Lunsj: 2-3 brødskiver gir 150 kcal
1 tunfiskboks gir 120 kcal

Middag: 1 kyllingbrysfilet 150gram gir 159 kcal
60 gram ris gir 216 kcal

Etter trening: Wey protein 30 gram gir 120 kcal
1 kyllingbrystfilet gir 159 kcal
60 gram ris gir 216 kcal

Kveld: 150 gram torsk gir 112 kcal
60 gram ris gir 216 kcal

Totalt 1 liter skummetmelk/dag gir 330 kcal.

Dette ble da 2230 kcal/dag.
Jeg senket kaloriinntaket ytterligere til 2000 kcal og byttet ut brødskivene med grovt knekkebrød og kuttet ut melk til fordel for mer vann.

Da jeg hadde kommet ned i 1800 kcal gikk det i torsk, kyllingfilet, ris, tunfisk og eggehvite. Jeg stekte kyllingfilet i solsikkeolje. 1 spiseskje gir 7 gram fett.
1 egg, ca 200 kcal gir 13 gram protein, 0 gram karbohydrat og 16,5 gram fett.

Det er vel ikke så rart at en blir sugen på junk food etter en god stund med stort sett den samme maten.

Ingen kommentarer: